wtorek, 14 lutego 2017

7 utworów o miłości

Ostatnio ktoś mnie spytał, w których tekstach literackich miłość opisana jest najpiękniej. Zastanowiłem się.


Pomyślałem w pierwszym momencie: "No przecież, nie ma problemu. Czytałem tysiące książek o miłości lub z miłością w tle. Zaraz coś podsunę".

Pierwsza myśl okazała się jednak zwodnicza. Wcale - gdy się zastanowiłem trochę - nie ma tak oszałamiająco wielu dobrych książek o miłości, mimo że temat, jak to się mówi, jest uniwersalny.

W końcu zdecydowałem, że nie będę kombinował. Wybrałem kilka tytułów, które przychodziły mi jako pierwsze skojarzenia do głowy. Dodatkowo spytałem moje dwie koleżanki - autorkę powieści obyczajowych i tłumaczkę z języka rosyjskiego - o podpowiedzi.

Oto co wyszło:

1.

"Małe życie" Hanya Yanagihara

Książka wydana w ubiegłym roku. O miłości rozpaczliwej i tragicznej. Ale i pięknej.

Niestety - to też książka o wielkim bólu. Więcej nie napiszę - sięgnijcie sami, a wcześniej możecie przeczytać recenzję TU.

2. 

"Aimee i Jaguar" Erica Fischer

Znowu opowieść o miłości tragicznej. Tym razem wojenna. Pewna Frau zakochuje się w pewnej Żydówce.

Polecam i książkę, i film.

3. 

"Sezonowa miłość" Gabriela Zapolska

Ona, znudzona mieszczka, zakochuje się w nim, artyście.

Zwykłe romansidło. Ale mam do niego dużo sentymentu. Może przez Kraków, a może przez adaptację, czyli "Z biegiem lat, z biegiem dni..." Wajdy.

4. 

"Brokeback Moutain" Annie Proulx

Przypomniał mi o tym opowiadaniu "New Yorker". Wy pewnie widzieliście głośny film. Warto i opowiadanie, i film.

5.

"Fragmenty dyskursu miłosnego" Roland Barthes

Nie, to nie jest powieść. To raczej filozoficzno-eseistyczne rozważania. Ale przepiękne. I, oczywiście, mądre.

6.

[podpowiedź od Magdaleny Witkiewicz]

"Najpiękniejszą miłością, jaką kiedykolwiek opisałam, jest, moim zdaniem, miłość Poli i Łukasza w powieści „Po prostu bądź”.
Miłość Poli i Łukasza zaczęła się od przyjacielskiego układu. Układu, który z miłością nie miał zupełnie nic wspólnego. Ten związek był budowany na wielkim smutku po stracie kogoś ważnego.
Ta książka jest dla mnie szczególna, bo pokazuje, że czasem, gdy siedzimy zamknięci w swoich złych myślach i wydaje nam się, że nic dobrego nam się już w życiu nie zdarzy, powinniśmy otworzyć drzwi, bo być może za drzwiami stoi nieśmiałe szczęście".

7. 

[podpowiedź od Katarzyny Krzyżewskiej]

"Zagadka dla Anioła" Josif Brodski

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.